FORMAT RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
KSSR
1 |
Mata pelajaran dan Kelas
|
2 |
Tema / tajuk
|
3 |
Masa
|
4 |
Standard pembelajaran (Kod sahaja)
|
5 |
Objektif pembelajaran
|
6 |
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
7 |
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan TMK
|
8 |
Bahan Bantu Belajar
|
9 |
Penilaian pengajaran dan pembelajaran
|
10 |
Refleksi :
i. Nyatakan bilangan murid yang mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran
ii. Tindakan susulan (pemulihan, pengukuhan dan pengayaan)
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN Dunia Sains & Teknologi
MATA PELAJARAN
|
: Sains
|
KELAS
|
: Tahun 1 Bestari
|
TAJUK
|
: Haiwan
|
MASA
|
: 8:40a.m.-9:40a.m.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
: 3.2.1
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
: Mengajuk bunyi pelbagai haiwan yang pernah mereka dengar
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
|
: Kreatif dan inovatif
|
BAHAN BANTU BELAJAR
|
Gambar haiwan , sampul
|
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Berdasarkan gambar haiwan dengan memadankan bunyi haiwan
|
REFLEKSI
|
Cadangan Aktiviti
|
Cadangan Komunikasi
|
1. guru memperdengarkan bunyi haiwan.
2. Murid teka bunyi tersebut.
-kucing
-ayam
-lembu
|
Pernahkah anda mendengar bunyi tersebut?
Apakah bunyi haiwan tersebut?
|
1.Guru mencungkil imaginasi pelajar tentang bunyi haiwan yang lain.
2. Guru tunjuk gambar,murid membuat bunyi tersebut.
Contoh:-
-ular
-harimau
-lebah
|
Bagaimanakah bunyi haiwan ini?
|
1. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2. Murid dipersembahkan dengan sebuah video haiwan dan bunyi.
3. Setiap kumpulan diberi sampul surat yang mengandungi gambar-gambar haiwan dan kad-kad perkataan.
4. Murid dikehendaki memadankan gambar dengan bunyinya dengan betul.
|
- Berdasarkan gambar, bolehkah kamu memadankan bunyi haiwan tersebut?
- Masih ada lagikah haiwan yang kamu ketahui bunyinya ?
|
Setiap kumpulan diminta membentangkan hasil kerja masing-masing.
|
Mengapakah haiwan berbunyi?
Contoh:-
Ayam jantan (berkokok)
Ayam betina (berketak)
Mengapakah bunyi ini penting kepada haiwan?
|
Murid menyiapkan lampiran 1 dan 2.
KPS:
Memerhati
Mengelas
| |
Bekerjasama dan menghargai pelbagai haiwan di sekeliling kita.
|
No comments:
Post a Comment