RANCANGAN PELAJARAN HARIAN Dunia Sains &
Teknologi
MATA PELAJARAN
|
: Sains
|
KELAS
|
: Tahun
1 Bestari
|
TAJUK
|
: Haiwan
|
MASA
|
: 8:40a.m.-9:40a.m.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
: 3.2.1
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
: Mengajuk bunyi
pelbagai haiwan yang pernah mereka dengar
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
|
: Kreatif dan inovatif
|
BAHAN BANTU BELAJAR
|
Gambar haiwan ,
sampul
|
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Berdasarkan gambar
haiwan dengan memadankan bunyi haiwan
|
REFLEKSI
|
|
Cadangan Aktiviti
|
Cadangan Komunikasi
|
1. guru memperdengarkan bunyi haiwan.
2. Murid teka bunyi tersebut.
-kucing
-ayam
-lembu
|
Pernahkah anda mendengar bunyi
tersebut?
Apakah bunyi haiwan tersebut?
|
1.Guru mencungkil imaginasi pelajar
tentang bunyi haiwan yang lain.
2. Guru tunjuk gambar,murid membuat
bunyi tersebut.
Contoh:-
-ular
-harimau
-lebah
|
Bagaimanakah bunyi haiwan ini?
|
1. Murid dibahagikan kepada beberapa
kumpulan.
2. Murid dipersembahkan dengan sebuah
video haiwan dan bunyi.
3. Setiap kumpulan diberi sampul surat
yang mengandungi gambar-gambar haiwan dan kad-kad perkataan.
4. Murid dikehendaki memadankan gambar
dengan bunyinya dengan betul.
|
- Berdasarkan gambar, bolehkah kamu
memadankan bunyi haiwan tersebut?
- Masih ada lagikah haiwan yang kamu
ketahui bunyinya ?
|
Setiap kumpulan diminta membentangkan
hasil kerja masing-masing.
|
Mengapakah haiwan berbunyi?
Contoh:-
Ayam jantan (berkokok)
Ayam betina (berketak)
Mengapakah bunyi ini penting kepada haiwan?
|
Murid menyiapkan lampiran 1 dan 2.
KPS:
Memerhati
Mengelas
|
|
Bekerjasama dan menghargai pelbagai
haiwan di sekeliling kita.
|
|
No comments:
Post a Comment